kawan kawan

Friday, February 18, 2011

5 keajaiban dalam kehidupan seharian kita

Assalamualaikum semua.. kalian sedar tak. kat keliling kita ade banyak perkara yang ajaib..tp kita semua ego tak nak mengaku diorang ni amazing..bagi aku..ni antara 5 perkara paling “megik” dalam hidup aku

1)Facebook

kita guna facebook hari – hari..aku kamu dia mereka..semua guna..tp kita perasan tak proses yang terlibat dalam facebook ni..paham? xpaham? okeh..contohnye begini..housemate kita post status yang kelakar tahap lembu..kita click “LIKE”..tahukah anda..keseluruhan proses tu macam ni..bile kita click like..data akan bergerak dari laptop kita terus pergi kat router. pastu dati situ akan ke server ISP kita (contoh TM Malaysia). pastu akan travel beribu2 batu ikut kabel bawah laut atau satelit terus ke salah satu daripada 20000 server FACEBOOK kat US (lokasi rahsia). data tu di proses oleh server (part ni tanye budak IT..he3). pastu notification tu bergerak balik ke laptop kawan kita yang berada x bape langkah je dari kita. walaupn benda tu simple tapi sangat kompleks..amazing kan?

2) Petroleum

tahukah korang..dari zaman dinosaur dulu.. dinosour2 tu mati sebab cuaca yang ekstrem dan meteorit or whatever.. pastu tertimbus bawah tanah… selama berjuta2 tahun.. jadi bangkai, pastu jadi fosil pastu last2 jadi petroleum (berjuta2 tahun tu!)… kemudian manusia jumpa, buat satu oil rig or pelantar minyak, sedut, hantar kat pusat penapisan dan last2 masuk dalam kereta or motor kita dan habis kita bakar dalam seminggu..kagum tak?

3) seni & cetak rompak

kita tengok orang wat cerita atau filem punya la susah2..ada yang makan setahun..ada yang makan 2 3 tahun.. tapi tokey cetak rompak cuma amek seminggu untuk copy-paste-burn untuk wat illegal copy dan sampai kat kita, kita cuma ambik masa lebih2 3 jam untuk habiskan..dasat gile..kerja bertahun untuk kepuasan penonton selama beberapa jam..

4) Drama Indon a.k.a sinetron

sekarang ni Malaysia demam sinetron..sampai selalu aku pun terpaksa berebut remote sebab nak tgk mythbuster..sinetron ni ape yang best nye pun aku xtaw..orang kata x suke tengok cerita melayu sebab jalan serita yang typical..aku tgk sinetron same je..sedih2 sampai ending.kadang2 dah boleh agak..pastu lagi satu orang cakap cerita melayu berjela2..wtf? aku tengok sinetron tu lagi la..episode x maen belas2..maen ratus..ha3..contoh INTAN = 120 episode..gile ko!!hahaha. banyak gile tu..so kesimpulannye aku kagum camne boleh demam sinetron dasat cenggini..

5) merajuk

perempuan merajuk lelaki kene pujuk..tp katakan la kalo lelaki merajuk (just in case..lelaki pun manusia). jawapannye senang..awak lelaki..mana boleh merajuk..dan kemudian diabaikan sehingga lelaki kene pujuk balik..ha3..kalo lelaki jenis kayu or malas pujuk..berlarutan la selama beberapa hari or mungkin makan minggu. bergantung pada cuaca dan mood.hak3

p/s: okeh..aku tulis sebab aku rase mende2 kat atas sesangatlah “emezing”.xde niat nak attack sape2 ok

5 comments:

  1. hahha,,mmg terbaek weyh!! .. >.<

    ReplyDelete
  2. ada jugak perempuan merajuk, lelaki tak pujuk pon..huhu

    ReplyDelete
  3. ha3..tu saye tulis..kalo katekan lelaki kayu

    ReplyDelete
  4. ade je laki kne pujuk.... pempuan laki same je.... dua2 ske kne pujuk...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...