kawan kawan

Friday, September 23, 2011

apa kejadahnye HDR ni?

HDR (High Dynamic Range)

High dynamic range atau direct translatenye tinggi dinamik julat (hahaha Smile with tongue out) ialah salah satu cabang dalam fotografi. teknik ni menggabungkan gambar pelbagai exposure (EV) untuk menghasilkan gambar yg mempunyai kaler yg lebih padat, terang and detail. teknik ni sebenarnye kalau dulu2 untuk pro je.sebab kalau dulu teknik die susah gile.. kene gulung filem balik untuk exposure balik la, kene gune chemical special time nak develope gamba tu.tapi sekarang di era digital ni dah senang dah. pape pun kite kene tabik la ngan org dulu yang menghasilkan teknik ni.kerana tiada dulu.tiada la sekarang. tabik beb!

Aku dan HDR

waktu B4 ade camera ni lagi mmg aku dah suke gile dah pun ngan gambar HDR ni. dapat – dapat bile aku tgk ade kawan – kawan yang post share gambar diorg kat FB and lagi best puncak alam ni bnyak gile tempat yang lawa (pemandangan yang agak natural). so selepas ade camera ni aku pun terus la blaja teknik dari internet. dengan eksperimen bermula dari gambar almari rumah yang maha sepah. sampai la ke gambar keliling puncak alam. macam addicted pulak aku. selalu nak bangun pukul 7 g kelas pun liat. arini dengan mudahnye aku bangun g jalan2 menyusup celah2 pokok kat puncak alam ni carik tempat.he3.tapi aku gini time cuti je.time hari kelas camera lepak dalam beg je

HDR dan Nikon D3100

bile aku mula2 tgk kat internet, org kate HDR pakai D3100 ialah sgt susah. sebab D3100 xde auto exposure bracketting (AEB) yg membolehkan gambar pelbagai exposure ditangkap dalam satu shutter release. tapi dengan bantuan shutter release remote, HDR jadi x mustahil.

Prosedur

okeh.simple je sebenarnye cara die.meh aku share

  1. carik pemandangan (ape2 pun bole tapi aku syorkan gambar mende yg statik untuk elakkan penghasilan ghost biel korang process nnt)
  2. set kan camera kat tripod. set ke mode aperture priority (A)
  3. setkan EV ke –5
  4. shoot (aku cadangkan shoot dalam JPEG untuk kurangkan serabut)
  5. ulang langkah 3 dan 4 dengan pelbagai exposure (tak kesah pun korg nak langkau bape bnyak.lagi banyak lagi kool

ok pastu bile dah balik. time untuk process.he3

  1. download software photomatix pro 4 (legal ke x legal ke, suke ati korg)
  2. browse gambar2 pelbagai exposure tadi
  3. merge kan jadi HDR
  4. buat la tonemapping or fusion, ikut kreativiti sendiri
  5. upload and share ngan kawan – kawan (jangan sombong terima kritik!)

oki dokie. sekarang aku nak tunjuk pulak gambar – gambar aku buat.

DSC_0045DSC_0046DSC_0047DSC_0048DSC_0049DSC_0050DSC_0051DSC_0052DSC_0053DSC_0054DSC_0055

ni la gambar yang sebelum proses (EV dari –5.0 sampai 5.0) 11 gambar semua. dan selepas proses kat bawah ni hasilnye

ok! try la buat ye! sumpah best and addict mende ni.k bye.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...